Tärkeintä BIM-kirjastojen toteutuksen jälkeen on järjestää materiaalin jakelu mahdollisimman montaa reittiä suunnittelijoiden tavoittamiseksi. Eri formaateille on omat jakelukanavansa, joista osa on maksullisia ja osa ilmaisia.

Ilmaiset jakelukanava-esimerkit

ArchiCAD GDL-kirjastot

ArchiCAD-ohjelmistoon sisäänrakennettu tuotteiden hakutoiminto on suoraan yhteydessä Graphisoftin BIMcomponents.com -sivustoon, johon voidaan ladata ArchiCAD-objekteja veloituksetta.

Käyttäjä voi etsiä ArchiCAD:ssä haluamiaan tuotteita kirjoittamalla hakusanan objektin käyttöliittymäikkunan yläreunan hakukenttään ja ladata objekteja projektiinsa BIMcomponents.com -sivuston sisällöstä.

BIMcomponents.com tarjoaa myös tilastollista tietoa katselu- ja latauskerroista eri tuotteille. Allaolevassa tilastoesimerkissä on Suomeen lokalisoitu kirjasto ainoastaan suomenkielisillä avainsanoilla.

Todellinen tilastoesimerkki katselu- ja latauskerroista BIMcomponents.com -sivustolta viidelle ladatuimmalle tuotteelle.

Revit RFA-kirjastot

Revit-ohjelmistolle löytyy mm. ilmainen www.revitcity.com -sivusto, jonka avulla voidaan jakaa materiaalia kansainvälisesti.

SketchUp

SketchUp-ohjelmistoon sisäänrakennettuun hakutoimintoon kytkeytyvään 3dwarehouse.sketchup.com -sivustolle voidaan ladata objekteja veloituksetta.

AutoCAD

AutoCAD-objektit eivät varsinaisesti ole BIM-objekteja, koska ne sisältävät vain tuotteen geometrian ilman tarkempia tuotetietoja. Tärkein ilmainen jakelukanava on yrityksen omat verkkosivut. Mitään ilmaista ja yleisesti tunnettua jakelukanavaa ei AutoCADille ole. Joitakin vaihtoehtoja on, mutta kohdeyleisöön kuuluvat suunnittelijat harvemmin hakevat objekteja niiden kautta, vaan nimenomaan suoraan yrityksen sivuilta.

Maksulliset jakelukanavat

Todettakoon, että maksullisia vaihtoehtoja löytyy monia ja ettei menisi liian paljoa mainostamisen puolelle, voi jokainen itsekseen tehdä esim. Google-haun vaikkapa allaolevalla valmiiksi muotoillulla haulla.

Tee Google-haku BIM-jakelukanavista

BIM-kirjastojen jakelu käytännössä

Asiakaalle selvitetään eri jakelukanavien vaihtoehdot ja niiden kattavuus sekä mahdollinen hinnoittelu. Neuvomme miten kirjastot kannattaa laittaa yrityksen sivuille riippuen sivuston rakenteesta. Asiakas voi hallita itse jakamaansa materiaaleja eri jakelupalveluissa tai valtuuttaa GDL Factoryn järjestämään jakelun yrityksen puolesta ”avaimet käteen” -periaatteella.